Därför är YouTube din nya marknadsföringskanal
YouTube är plattformen som växer snabbast. Var tredje svensk tittar varje dag!
Bland ungdomar är det två av tre som tittar varje dag, enligt en rapport från tidningen Dagens Analys. YouTube har erövrat en stark ställning i det svenska medielandskapet. Särskilt bland yngre tittare är videotjänsten populär. Hela 71 procent av ungdomar i åldrarna 15-22 år tittar på YouTube varje dag, enligt rapporten Användande av online-TV 2016 av tidningen Dagens Analys.
Tittar på YouTube varje dag (andel)
- 15-22 år 71 procent
- 23-35 år 48 procent
- 36-55 år 28 procent
- 56-70 år 10 procent
- Alla 34 procent
Källa: Användande av online-TV 2016, Dagens Analys
Att marknadsföra sig via YouTube är lysande ur sökmotorsynpunkt, eftersom man driver trafik till hemsidan.
YouTube är helt dominerande bland svensk online-tv. När drygt var tredje svensk tittar på YouTube varje dag är det bara 11 procent som tittar på Netflix varje dag och 8,9 procent som tittar på SVT Play varje dag. YouTube är också den plattform som växer snabbast.
Tillväxt bland online-tv i Sverige (procent senaste året)
- YouTube 7,6 procent
- Netflix 3,9 procent
- SVT Play 3,3 procent
- Aftonbladet tv 2,3 procent
- Expressen tv 2,2 procent
Källa: Användande av online-TV 2016, Dagens Analys