Sökmotoroptimering, 6 tips

Sökmotoroptimering 2016, sex regler för modern SEO

SEO – Sökmotoroptimering har förändrats otroligt mycket de senaste året.

Sökmotoroptimering var för några år sedan något man gjorde ett fåtal gånger med fasta regler, men har nu blivit mycket mer komplext. När de stora förändringarna började myntades “Content is King” vilket gäller än idag. Content har nu gått ännu längre. Inom sökmotoroptimeringen ser man hur man har mindre och mindre kontroll över vilka sökord man syns med. Detta tillskrivs bättre och smartare sökmotorer. En modern sökmotor söker inte efter det ordet eller den meningen du angivit, den söker efter det den tror du vill hitta genom att skriva ett ord eller en mening.

Enkelt jämfört, om någon kommer fram till dig och ser törstig ut och säger vatten. Då är chansen att personen vill dricka vatten mycket större än att personen vill prata med dig om vatten. Här kommer den största utmaningen in, hur skall man komunicera och skriva på en hemsida för att sökmotorn skall förstå? Förstå att just din hemsida erbjuder det bästa och mest korrekta svaret på den intentionen personen hade.

1: Intention är otroligt viktigt

Enligt Cyrus Shepard, director of audience development at Moz så är det inte längre klicket in från sökmotorn som avgör. Det är vad som händer efter klicket. Sökmotorerna har gått från att studera hur de som söker beter sig på sökmotorn till hur de beter sig på sidorna de kommer till. Genom att analysera detta beteende kan de bedöma om din sida levererade det förväntade innehållet till den sökningen.

2: Nyckelordens status och vikt minskar

Googles sökmotor har lärt sig att tolka meningen bakom orden, förr var man tvungen att upprepa de nyckelord man ville bli högt rankad på flera gånger. Idag ger detta bara en marginell effekt. 75% av alla sökningar som görs är mellan tre och fem ord långa. Detta gör att när man jobbar med sökmotoroptimering måste man ha detta i åtanke, anpassa rubriker och texter därefter.

3: Fokusera på användarupplevelsen

Alla som söker efter något har en anledning, ett behov till att göra denna sökningen. Kan man med ett unikt och bra innehåll uppfylla detta behov kommer man alltid ranka högre än med sidor som är kopior på andra texter eller med ett tunt innehåll

4: Storleken har betydelse

Inom sökmotoroptimering har det länge funnits en gräns, en text skall minst vara 300 ord lång. Men enligt Martin Laetsch, SEO consultancy Act-On Software Inc så har långa texter, texter med innehåll mellan 1200 och 1500 ord en stor fördel, De får mer trafik, och rankar högre. Denna fördel märks ännu mer på ord och fraser med större konkurrens. Anledningen till detta är för att google hellre vill skicka trafik till en sida som uppfyller behovet den som söker har. Men längre artiklar ställer större krav på den som skapar dem, de måste formateras för läsbarhet. De måste även vara skrivna så de går att skumma igenom.  Detta i sig underlättar en bättre placering i sig, fler ord att ranka på, fler bilder. Dessutom har en lång artikel större värde på sociala medier. Det är större chans att en lång artikel delas eller citeras än en kort.

5: Optimera för mobil

Svenskarna använder mobilen otroligt mycket inom vissa åldersgrupper har över 90% tillgång till en smartphone. Se statistik om svenskarna och internet. Eftersom så stor del av alla användare använder telefonen för att läsa de texter man skapat måste dessa vara läsbara via telefon.

6: Använd unika bilder

Bilderna har till viss del förlorat vikt i sökmotoroptimerings sammanhang, Det är innehållet runt bilden som skapar värdet. Men en unik bild kommer alltid ge mer än en bild som använts hundratals eller tusentals gånger på nätet.

Sammanfattning

Sökmotoroptimering handlar idag om att ge besökaren vad de vill ha, inte som det var traditionellt vad den som har sidan vill berätta. Vad tjänar man på att ligga överst om besökaren ändå inte hittar vad de söker?

: Fristil

Kontakta mig så berättar jag mer om hur vi jobbar.

E-post web@fristil.se eller på telefon 035 – 17 86 00.


Fristil hjälper ert företag att synas! Fristil är specialiserade på kommunikation och reklam i alla kanaler. Fristil är en kommunikationsbyrå, dvs både reklambyrå och webbyrå som hjälper er att effektivt nå ut till rätt målgrupp och därmed generera högre konvertering. När vi lyssnat in era behov och problem levererar vi en långsiktigt lösning och produkt. I alla våra samarbeten är trygghet, engagemang & hög kvalitet på utsatt tid en självklarhet. Behöver ni en modern wordpress hemsida med responsiv design, en applikation, logotyp, folder, broschyr eller kanske en grafisk profil? Behöver ni hjälp med marknadsföringsstrategi, webbstrategi, sociala-medier strategi eller sökmotoroptimering sk SEO så berättar vi gärna mer. Fristil Reklambyrå och Webbyrå finns i Halmstad men jobbar med kunder över hela Halland, Skåne och Småland.

Taggar: