

Ajlajks ökade försäljning till butiker och återförsäljare krävde en ny flexibel och effektiv e-handels lösning. Lösningen skulle effektivisera orderhantering, logistik och lager. Kunden hade också önskemål om ett enkelt verktyg för kommunikation med återförsäljare och privata kunder.
Ajlajk är ett familjeföretag som grundades 2010 av Leena och Tommy Mellberg, och tillsammans med dem arbetar också dottern Maria, sonen Marcus och hans fru Sofia. Ajlajk präglas av en familjär och personlig stämning, och för alla inom företaget så är det mer en livsstil än bara ett jobb, vilket även hörs på namnet Ajlajk – jag tycker om.
Ajlajk designar och säljer trendiga och personliga kläder och accessoarer för tjejer i alla åldrar. Kläderna har en tidlös design och hög kvalitet. Allt började som en idé om en romantisk klädkollektion och med den idén reste Leena och Tommy till Indien där de besökte fabriker, visade upp skisser, valde material och tog fram prover till sin första egna kollektion.
CMS system
Åter igen fick CMS verktyget WordPress förtroendet att bli den nya plattformen för hemsidan tillsammans med WooCommerce för e-handelslösningen i webbshoppen.
WooCommerce är en lättarbetad och flexibel plugin som står för ca 39% av Sveriges webbshoppar. En stor fördel för kunden är att man slipper ha två olika admin att logga in på, eftersom allt sköts via den vanliga WordPress inloggningen på hemsidan. WordPress ökar även sin dominans i Sverige och står nu för ca 75% av alla hemsidor. I världen är siffran +50% med 17 miljoner installationer.
Nyhetsbrev
Mailchimp kopplades ihop med hemsidan för att enkelt kommunicera med befintliga kunder och återförsäljare. Med MailChimp kan du enkelt och gratis (upp till 2 000 prenumeranter som du kan skicka 12 000 mail i månaden till) få en nyhetsbrevstjänst med snygga och professionella nyhetsbrev.
Lagerkoll
Med Lagerkoll kan man enkelt hantera sitt lager & beställningar. Lagerkoll lanserade nyligen ett API som gör det möjligt att hämta ut produkter och visa upp dem i webbshoppen. Då det inte finns någon WordPress plugg som kopplar samman WooCommerce & Lagerkoll så valde vi att bygga en egen plugin utefter Ajlajk’s önskemål. När en beställning görs i webbshoppen skickas den även direkt till Lagerkoll där den sedan kan hanteras vidare.
Fortknox
I Lagerkoll kan man hantera beställningarna, men inte sina fakturor mm. Beställningarna synkroniseras då till Fortnox och kan senare bearbetas så man enkelt kan fakturera & plocka ut rapporter.
Responsivitet
Hemsidan är responsiv och anpassar sig automatiskt efter besökarens enhet (mobil, platta eller skärm). Vid senaste mätningen kom 70% av besökarna från mobil eller platta, endast 30% besökte sidan från en dator. Här är besökarens upplevelse oerhört viktig och den responsiva anpassningen helt avgörande för konverteringar.
Layout & Design
Hemsidan har en minimalistisk stil med grå färgbas och inslag av betong, så produkt- och inspirationsbilder får fritt spelrum att inspirera besökarna.
Nyhetsbrev
Nya besökare på Ajlajks hemsida, som vill få nyhetsbrev skriver bara in sin e-postadress, väljer om man är privatperson eller återförsäljare och hamnar därefter automatiskt i rätt lista inne i Mailchimp. Med denna koppling kan man skicka ut riktade nyhetsbrev till rätt målgrupp och få en betydligt högre återkoppling.
Lagerkoll & Fortknox
Med en sömlös koppling mellan Lagerkoll och Fortnox krävs det väldigt lite manuellt jobb. Mycket tid sparas vid hantering av beställningar & fakturering. Då vi valde att bygga WordPress pluggen själva kan vi utan några problem, utöka funktionaliteten vilket gör den framtidssäkrad.