Webbshop – 9 misstag du ska undvika

Är din webbshop användarvänlig? Det först intrycket är avgörande! Se till att unvika sliders som förvirrar. Att istället ge besökaren ett tydligt budskap och  en ”call to action”-knapp är en bra början.

Darren DeMatas, som skriver för Speckyboy Design Magazine, har gedigen erfarenhet från branschen.
Här har vi sammanställt en lista på vad Darren tycker du ska undvika på din webbshop:

1. Komplexa, överdesignade navigationsmenyer
Navigationen är av central betydelse för användarupplevelsen. Det kräver ett väl uttänkt informationsflöde och ett tydligt klick-mönster.

Några vanliga misstag:
• För många ikoner
• Exponera produkter i megamenyer
• Inte inkudera ”bread crumbs”
• Alltför många objekt på toppnivå

Gör istället så här:
• Så enkel meny som möjligt
• Hamburgermeny enbart i mobilläge
• Se till att dina menykategorier är lätta att förstå
• Se till att produkterna är taggade med flera kategorier

2. Dålig sökfunktion
Om någon vet exakt vad de vill ha är chansen stor att de kommer att använda sökfunktionen. Om din sökfunktion inte fungerar tappar kunden förtroendet. Gör det lätt att hitta sökfunktionen och se till att felstavade, otydliga och exakta sökningar för produktnamn eller nummer ger relevanta resultat.

3. Rörig startsida
Ett av de vanligaste misstagen på webbshoppar är sliders. Trots att tester visar hur problematiska de är envisas företag att använda dem. Sliders är ofta ett resultat av obeslutsamhet. Man vill visa för många olika budskap på samma gång.

• Rörliga sliders ökar belastningen på sidan och stör tankeprocessen hos besökaren.
• Användare ser dem som annonser och klickar inte på dem.
• Innehållet är inte relevant eller fokuserat.
• Sliders fungerar dåligt i mobilen.
• Sliders kan orsaka problem med SEO.

Fokusera istället på att använda en statisk sida med ett budskap som talar till din idealkund på din webbshop. Använd en ”call to action” som lockar dem att klicka.

4. Alltför komplexa formulär
I genomsnitt tar det 4,5 interaktioner innan en användare konverterar. För att få besökaren att återvända gäller det att inte ha för krångliga formulär.

• Så få fält som möjligt.
• Markera det aktiva fältet.
• Var säker på att färgen har en bra kontrast mot bakgrunden.
• Undvik ett allmänt namn på call to action som  t ex ”Skicka”. Texten på knappen ska tydligt beskriva vilka fördelar du  får när du fyllt i formuläret. T ex ”Skicka mig min rabattkod”. En enkel ändring av texten på knappen kan ge en dramatisk effekt på antalet konverteringar.

5. Dålig hantering av slutsålda produkter
Låt inte slutsålda produkter ställa till problem med din UX. Tänkt på att målet är att bygga upp ett förtroende. Om besökaren få se en produkt som sedan visar sig vara slutsåld kan det rasera förtroendet. Om du planerar att få in fler på lager kan du ha en knapp på produktsidan som visar när varan åter finns i lager.

Tänk på att:
• Be om ursäkt och låt dem veta när varan åter finns i lager.
• Du kan ge dem anledning att återkomma genom att erbjuda rabatter eller gratis frakt.
• Du ska också överväga att ta bort dina ”slut på lager-produkter” från dina produktsidor eller lägga en markering som t ex säger  ”fler på väg”.

6. Gömda knappar
På många webbshoppar är det vanligt att man måste göra ett antal val innan knappen för att lägga till i shopping bagen dyker upp. Det här kan leda till osäkerhet och brist på förtroende. När man är på produktsidan och inte ser knappen kan man anta att produkten är slutsåld. Alla förstår inte att man först ska välja en storlek t ex.

Göm inte knappen som ska generera inkomsten!
Om användare behöver göra ett antal val innan det går att slutföra köpen kan du göra så här:

• Gör ”lägg till i shoppingbagen” grå men synlig.
• Använd fet tydlig text som säger ”välj storlek” osv vid fälten för de olika valen.
• När alla val är gjorda blir shoppingknappen aktiv.

7. Dåliga produktbilder
När det gäller UX för webbshoppar är bilderna det enda sättet för kunden att lära känna dina produkter. Bra bilder kan öka konverteringen.

• Använd stora tydliga bilder på vit bakgrund
• Visa din produkt i olika vinklar
• Gör det möjligt att zooma in på produkten.

8. För små ytor att trycka på i mobilen
För små ytor som inte är touch-vänliga i mobilen är ett typiskt exempel på när man i första hand designat för stor skärm. Bara för att något är enkelt att trycka på med en mus betyder inte att det funkar på en mobil. Se till att dina knappar är ”fingervänliga” genom att göra dem minst 48×48 pixlar.

9. Osynlig kundservice
En webbshop utan tydliga länkar till kundtjänst, telefonnummer eller chatt är som att gå in i en butik utan anställda. UX (användarupplevelse) och CX (kundupplevelse) som samverkar ger dig en konkurrensfördel.

De flesta kunderna (85%) kan tänka sig att betala upp till 25% mer för ett riktigt bra bemötande. Om du säljer till ungdomar ska du överväga att lägga till en chatt. Över 60% av ungdomarna föredrar chatt när de ska fråga något.

Läs Darrens artikel i sin helhet

Projektledare: Peter Hall

Kontakta mig så berättar jag mer om hur vi jobbar.

E-post peter@fristil.se eller på telefon 035 – 17 86 00.


Fristil hjälper ert företag att synas! Fristil är specialiserade på kommunikation och reklam i alla kanaler. Fristil är en kommunikationsbyrå, dvs både reklambyrå och webbyrå som hjälper er att effektivt nå ut till rätt målgrupp och därmed generera högre konvertering. När vi lyssnat in era behov och problem levererar vi en långsiktigt lösning och produkt. I alla våra samarbeten är trygghet, engagemang & hög kvalitet på utsatt tid en självklarhet. Behöver ni en modern wordpress hemsida med responsiv design, en applikation, logotyp, folder, broschyr eller kanske en grafisk profil? Behöver ni hjälp med marknadsföringsstrategi, webbstrategi, sociala-medier strategi eller sökmotoroptimering sk SEO så berättar vi gärna mer. Fristil Reklambyrå och Webbyrå finns i Halmstad men jobbar med kunder över hela Halland, Skåne och Småland.