Sociala medier – undvik 10 fallgropar

Att närvara på sociala medier gör det inte per automatik till ett framgångsrikt verktyg för marknadsföring.

Här är 10 fallgropar du ska undvika:

1. Alla kanaler på en gång
Sociala medier kräver omfattande arbete för att kommunicera och integrera med andra.
Du måste sticka ut från mängden! Det kan räcka att börja med en plattform i taget.

2. Samma innehåll i alla kanaler
Dela inte samma innehåll i alla kanaler. Följarna kommer att förlora intresset. Fokusera istället på att skapa unika strategier för varje kanal.

3. Inget gensvar på kommentarer
Många glömmer dialogen. När någon kommenterar eller skriver förväntas ni att svara omgående. Följarna tröttnar om de märker att företaget endast är ute efter egenreklam.

4. Vara omänskliga
Äkthet värderas högt på sociala medier. Du måste kunna erkänna ett misstag, be om hjälp och ge respons på kritik. Om du är ovillig att göra detta bör du byta metod.

5. Endast ta och inte ge
Ge och ta är rätt väg att gå. Det kräver generositet. Tillhandahåll användbart innehåll, dela andras innehåll och hoppa in i samtal för att hjälpa till.

6. Sälja för mycket
Försök inte sälja dina produkter och tjänster alltför hårt. Bygg först relationer med dina följare och introducera sedan idén om att göra affärer tillsammans.

7. Inte sälja alls
Att inte sälja alls är inte heller bra.
Tillslut måste du använda din investerade tid för att få avkastning.

8. Misslyckas med att utnyttja din kunskap
Sätt rätt person på att arbeta med sociala medier. Om medarbetaren inte har tillräckliga kunskaper om företagets produkter, marknader och målgrupper riskerar företaget att framstå som inkompetent.

9. Inte upprätta metrics
Att inte utvärdera en social mediekampanj leder till bortkastad investering och en oförmåga att förbättra kampanjen.

10. Lägga för många ägg i en korg
Många använder social medier för all sin marknadsföring eftersom den enbart kräver investerad tid.
För intäktsgenerering, varumärkeskännedom och trovärdighet kan andra marknadsföringsalternativ ge bättre och snabbare resultat. t ex adwords-annonsering eller e-postmarknadsföring.

Källa: Forbes och Sitoo Magazine

Läs artikeln i sin helhet

Projektledare: Peter Hall

Kontakta mig så berättar jag mer om hur vi jobbar.

E-post peter@fristil.se eller på telefon 035 – 17 86 00.


Fristil hjälper ert företag att synas! Fristil är specialiserade på kommunikation och reklam i alla kanaler. Fristil är en kommunikationsbyrå, dvs både reklambyrå och webbyrå som hjälper er att effektivt nå ut till rätt målgrupp och därmed generera högre konvertering. När vi lyssnat in era behov och problem levererar vi en långsiktigt lösning och produkt. I alla våra samarbeten är trygghet, engagemang & hög kvalitet på utsatt tid en självklarhet. Behöver ni en modern wordpress hemsida med responsiv design, en applikation, logotyp, folder, broschyr eller kanske en grafisk profil? Behöver ni hjälp med marknadsföringsstrategi, webbstrategi, sociala-medier strategi eller sökmotoroptimering sk SEO så berättar vi gärna mer. Fristil Reklambyrå och Webbyrå finns i Halmstad men jobbar med kunder över hela Halland, Skåne och Småland.