Ökad konvertering med fem enkla knep
Du vill inte enbart driva trafik till din hemsida. Hur får du besökaren att konvertera och göra det du vill på hemsidan?
John Ekman, expert på konvertering hos Conversionista, tipsar om fem knep för att komma igång.
1. Få fler att skriva upp sig för nyhetsbrev
Du får en e-postadress men kan också sätta en kaka (cookie) på besökaren och får en möjlighet att följa upp den individen.
2. Gör sökfunktionen på sajten tydlig
Konverteringsgraden är högre för dem som söker på webbplatsen än hos dem som inte gör det. När besökarna söker kan du också analysera vad de letar efter och anpassa din sajt efter det.
3. Webbanalys – kombinera kvantitativa metoder med kvalitativa
– Google Analytics är ett kvantitativt verktyg som svarar på frågan ”vad händer på sajten”.
– Användartester och verktyg för interaktionsanalys är kvalitativa verktyg och svarar på ”varför det händer på sajten”. De kan visa hur besökare skrollar och klickar t ex.
4. Ha koll på skrolldjup
Färre besökare än du tror skrollar. Efter andra, tredje skärmsidan är det väldigt få besökare kvar. Lägg viktig information högt upp.
5. Börja A/B-testa nu
Källa: Conversionista och internetworld.idg.se