Landningssida ökar konverteringen
En landningssida är perfekt för att få besökaren att konvertera!
Skillnaden mellan en landningssida och en vanlig hemsida är att landningssidan berättar exakt vad besökaren ska göra. Här finns inga menyer eller andra element som lockar bort besökaren från själva konverteringen. Landningssidan har enbart EN call-to-action. Perfekt om du vill samla in leads eller sälja något.
Minimera informationen och fokusera på produkten du vill sälja. Beskriv varför produkten är användbar. Tänk på att copyn från utskicket eller annonsen ska matcha copyn på landningssidan.
En vanlig hemsida konverterar mellan en och tre procent. Landningssidan konverterar mellan fem och 15 procent eller till och med mer enligt marknadsföringsplattformen Hubspot.
Du kan öka konverteringen på en landningssida om du följer ett antal krav som Hubspot tipsar om.
1. Använd aldrig hemsidan som landningssida
2. Element som måste finnas på en landningssida
En rubrik och eventuellt en underrubrik.
En kort beskrivning vad du erbjuder
Åtminstone en bild eller en video
Allra viktigast är ett formulär för att samla en adresser eller en knapp för genomföra ett köp.
3. Ta bort navigering och meny
En landningssida ska endast få besökaren att konvertera.
4. Håll informationen kort
5. Matcha landningssidans innehåll med innehållet varifrån besökaren kommer
6. Fokusera på värdet
Var tydlig med värdet på din produkt. Beskriv alltid nyttan med produkterna.
7. Kräv aldrig mer än du behöver
Om det bara behövs en mejladress ska du inte kräva något mer. Omfattande formulär är döden för konvertering.
8. Skapa många landningssidor
Skapa unika landningssidor för varje kampanj.
Källa: Hubspot och Jajja Magazine
Läs hela inlägget här