E-handel – WooCommerce utmanar

WordPress har förändrat marknaden för publiceringsverktyg i grunden. WooCommerce kommer sannolikt att göra det samma med e-handelsplattformar.

Urban Lindstedt på Jajja har tittat på WooCommerce utveckling.
Här har vi sammanfattat Urbans analys:

WooCommerce och Magento störst på open source
Marknaden för e-handelsplattformar utmanas av open source-plattformar.
Mindre e-handlare väljer WooCommerce och de större Magento. Dessa plattformar ger mycket för pengarna.

WordPress är nu världens största publiceringsverktyg. Eftersom många är vana att hantera wordpress väljer e-handelsföretagen att satsa på WooCommerce som är ett tilläggsprogram till WordPress.

37 procent av alla nätbutiker i världen använder WooCommerce.
Magento har 7 procent.

Fördelarna med WooCommerce:
• Priset (gratis)
• Flexibiliteten (ett system att växa i)
• Ekosystemet av WooCommerce-leverantörer (växer)
• Utvecklingshastigheten (snabb)

Shopify – kommersiell aktör på tredje plats
Tittar man på världens 10 000 största butiker så har WooCommerce 9 procent och Magento 13 procent. De större e-handlarna väljer även kommersiella plattformar. Shopify, som ligger trea, har 8 procent av världens 10 000 största e-handlare.

Omställning kan vara krävande och kostsam
Sverige har drygt 2 400 WooCommerce-butiker med .se-domän, enligt BuiltWith.
Det finns också kommersiella plattformar med tusentals användare.
Eftersom det är kostsamt och krävande att byta plattform drar sig etablerade e-handlare för att genomföra ett plattformsbyte. Det finns också en risk för tappad trafik och försämrad konvertering.

Fler plugin och kompetenta leverantörer
WooCommerce poularitet ökar antalet kompetenta leverantörer och allt fler plugin till WooCommerce utvecklas. Nästan alla svenska betallösningar har idag färdiga kopplingar till WooCommerce. Det gör det billigt att lansera en butik med WooCommerce.

Nya tjänster gör det enklare att komma igång  med WooCommerce
WooCommerce erbjuder redan molntjänster det finns inbyggt stöd för i WooCommerce kärna. Automattic, ägare av WordPress och WooCommerce arbetar även på fler tjänster som ska göra det lättare att komma igång. Öppenhet och flexibilitet gör att WooCommerce följer med från uppstart till omsättningar på hundratals miljoner. Paketerade lösningar gör det enkelt för vanliga företagare att komma igång.

Säkerheten
Säkerhetsriskerna måste förebyggas genom kvalitetshosting och kompetent förvaltning. En WordPress/WooCommerce-lösning som inte uppdateras regelbundet är en säkerhetsrisk.

Läs hela inlägget här

Projektledare: Peter Hall

Kontakta mig så berättar jag mer om hur vi jobbar.

E-post peter@fristil.se eller på telefon 035 – 17 86 00.


Fristil hjälper ert företag att synas! Fristil är specialiserade på kommunikation och reklam i alla kanaler. Fristil är en kommunikationsbyrå, dvs både reklambyrå och webbyrå som hjälper er att effektivt nå ut till rätt målgrupp och därmed generera högre konvertering. När vi lyssnat in era behov och problem levererar vi en långsiktigt lösning och produkt. I alla våra samarbeten är trygghet, engagemang & hög kvalitet på utsatt tid en självklarhet. Behöver ni en modern wordpress hemsida med responsiv design, en applikation, logotyp, folder, broschyr eller kanske en grafisk profil? Behöver ni hjälp med marknadsföringsstrategi, webbstrategi, sociala-medier strategi eller sökmotoroptimering sk SEO så berättar vi gärna mer. Fristil Reklambyrå och Webbyrå finns i Halmstad men jobbar med kunder över hela Halland, Skåne och Småland.