Hur vet jag vad mina annonser ger, se det i google analytics

Hur vet jag vad mina annonser ger, se det i google analytics

Många gånger använder man länkar till sin hemsida. Antingen via annonser på google adwords eller på olika annonsnätverk. Delar man länken på facebook kan man se hur många delningar och annonserar man på facebook kan man se hur många som klickat. Genom att sätta upp en landningssida kan man se vilka som kommer via en annons. Men om man använder samma landningssida på flera ställen förlorar man möjlighet att spåra varifrån länken kommer. Dessutom kan en länk leva ett eget liv. Exempelvis kan man börja med att skicka en länk med epost men denna kan sedan kopieras och delas vidare på andra medier.

Visst kan man skapa flera landningssidor men då riskerar man att få dubbelt innehåll (vilket är negativt om man jobbar med SEO) och det blir dubbelt jobb att underhålla flera sidor. Men genom att skapa unika länkar med googles verktyg kan man följa en länk och dess liv och ställa olika annonskällor mot varandra utan att sätta upp flera landningssidor

Gör följande för att kunna se mer i Google analytics för hur det går för dina annonser.

1: Leta upp länken som ni vill att kunden skall besöka och kopiera den.
2: Gå till googles verktyg för att skapa webbadresser. Länk
3: Fyll i formuläret.

Formuläret är ganska väl förklarande. Genom att följa formuläret går det snabbt att skapa en länk som ser ut ungefär såhär

https://www.fristil.se/2016/05/se-vad-annonser-ger-i-google-analytics/?utm_source=hemsida&utm_medium=link&utm_campaign=bloggexempel

Man behöver bara fylla i Kampanjkälla, Kampanjmedium och Kampanjens namn för att göra det mycket enklare att följa upp och se vad en besökare som kommer via vilken länk och ytterligare vad de sedan gör på din hemsida. Ett av många sätt att utvärdera olika kanaler är att mäta hur de konverterar och jämföra de mot varandra. Sedan skapar du en länk för varje källa du vill spåra. Exemplet ovan är link, bilden nedan visar samma länk använd med link, facebook, linkedin och twitter.

Klickar man på en av dessa länkar kommer länken berätta för google analytics hur den skall visa detta för dig.

Bilden visar ovanstående länk där jag bytt ut medium till olika sociala media.

google analytics med annonser

 

 

: Fristil

Kontakta mig så berättar jag mer om hur vi jobbar.

E-post web@fristil.se eller på telefon 035 – 17 86 00.


Fristil hjälper ert företag att synas! Fristil är specialiserade på kommunikation och reklam i alla kanaler. Fristil är en kommunikationsbyrå, dvs både reklambyrå och webbyrå som hjälper er att effektivt nå ut till rätt målgrupp och därmed generera högre konvertering. När vi lyssnat in era behov och problem levererar vi en långsiktigt lösning och produkt. I alla våra samarbeten är trygghet, engagemang & hög kvalitet på utsatt tid en självklarhet. Behöver ni en modern wordpress hemsida med responsiv design, en applikation, logotyp, folder, broschyr eller kanske en grafisk profil? Behöver ni hjälp med marknadsföringsstrategi, webbstrategi, sociala-medier strategi eller sökmotoroptimering sk SEO så berättar vi gärna mer. Fristil Reklambyrå och Webbyrå finns i Halmstad men jobbar med kunder över hela Halland, Skåne och Småland.

Taggar: , ,